Sancho

Sancho
De Vereniging op het gebied van zelf maak mode

Zoeken in deze blog

zaterdag 10 februari 2024

Speedweve: vest gerepareerd

 K. heeft een lievelingsvest. En eigenlijk valt die uitelkaar van de gaten die erin zitten. Maar omdat ze er bijna in woont, ben ik de gaten gaan repareren. Maar helaas een gat was te groot. De mouw was gevoerd. En het gat zat op een onhandige plek onderaan de mouw om te naaien, waardoor het armsgat te klein was om te naaien. En toen bedacht ik me dat ik een speedweve heb.

Dit is eigenlijk een heel klein weefgetouw dat je bevestigd aan hetgeen waar je op wilt weven. Doordat je voor elke rij het weefwerk vastzet aan de stof, zit het weefwerk vast aan de stof. En daardoor kun je er reparaties mee uitvoeren. Je zet er als het ware een lapje op.

Ik was er mee begonnen. Maar had het nog niet afgemaakt. Toen K. vroeg of zij het af mocht maken. Zij heeft dus het resterende weefwerk gedaan. En toen heb ik het weefwerk afgewerkt. Omdat, zoals je kunt zien, er heel veel losse draadjes waren, was dat best een klus. 

De laatste stap is de draadjes die aan de onderkant zitten, waar je door heen hebt geweven, lost te maken en naar de achterkant van de stof te halen. En ze daar vast te zetten. Maar omdat de mouw gevoerd is. En omdat ik bang was dat die draden door het heen en weer gaan van de arm, vlug slijten. Heb ik die draadjes ook maar in het weefwerk weggewerkt.

De kleuren passen erg goed bij. Het eindresultaat ziet er veel beter uit dan met het gat. Het vest is weer met fatsoen te dragen. Maar volgende keer weten we dat we beter op de draadrichting moeten letten.


Geen opmerkingen: